KURIKULUM STANDARD SEKOLAH
RENDAH (KSSR)
Latar Belakang
1.
Gagasan ke 3 Ucapan
Dasar Y.A.B. Perdana Menteri dalam Perhimpunan Agung UMNO 2006 – menuntut
supaya pendidikan Negara memberi penekanan kepada :
·
Pembangunan modal
insan
·
Penghasilan pelajar
celik minda
·
Pembentukan
warganegara yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
·
Program yang
membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan Ulul al-bab.
2.
Teras ke 2 Pelan
Induk Pembangunan Pendidikan:
·
Dasar –
membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta
menghayati nilai-nilai murni.
·
Matlamat –
memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan,
kemahiran dan kompetensi, menerap nilai
3.
Oleh itu, kurikulum
kebangsaan perlu dikaji semula bagi memastikan kurikulum yang holistik dan
sentiasa releven bagi melahirkan modal insan yang seimbang yang dapat
menangani cabaran semasa dan masa depan.
Sejarah Kurikulum Sekolah
Rendah
1983 - Kurikulum
Baru Sekolah Rendah (KBSR)
1993 - Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
2003 - KBSR
(semakan)
2011 - Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Transformasi Kurikulum
Proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada
kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk,
organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan
pengurusan kurikulum di sekolah.
Hasrat Pendidikan
-
Falsafah Pendidikan Kebangsaan -
Cabaran Abad Ke-21
-
Dasar
Pendidikan Kebangsaan - Model Baru Ekonomi (MBE)
-
Wawasan 2020
- Teori Pembelajaran
-
Rangka Rancangan Jangka
Panjang
- murid yang seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi.
- berilmu pengtahuan
- berketrampilan
- percaya kepada Tuhan
- berakhlak mulia
- "independent learner"
- 4 Pillars of Education
- murid yang seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi.
- berilmu pengtahuan
- berketrampilan
- percaya kepada Tuhan
- berakhlak mulia
- "independent learner"
- 4 Pillars of Education
1. Murid yang seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani
dan emosi:
•
Berilmu Pengetahuan
•
Berketrampilan
•
Percaya kepada Tuhan
•
Berakhlak Mulia
•
Berkeyakinan
•
‘Independent learner’
2. Warga Negara
Bertanggung jawab :
•
Berbudi
•
Bersatu padu
•
Patriotik
•
Adil
•
Penyayang
- Berbakti
3. Pekerja Berilmu:
•
Inovatif
•
Kreatif
•
Dahagakan Ilmu
•
Menguasai Kemahiran
Teknologi Maklumat &
Komunikasi
Teknologi Maklumat &
Komunikasi
•
Creator of Technology
Belajar Sepanjang Hayat
4. ‘Global Player’:
•
Daya Saing
•
Daya Tahan
•
Kemahiran
Berkomunikasi
•
Jati Diri
CIRI MODAL INSAN
(SEKOLAH RENDAH)
Pada akhir peringkat pendidikan rendah,
murid perlu mempunyai kemahiran asas untuk kehidupan seharian. Antara kemahiran asas
tersebut adalah seperti berikut:
·
Penguasaan
kemahiran asas – membaca, menulis dan mengira
·
Kemahiran menaakul,
kreatif dan inovatif
·
Kesedaran
kesejahteraan diri (fizikal dan mental)
·
Percaya kepada
tuhan, berakhlak mulia dan amalan nilai murni
·
Jati diri dan
semangat patriotisme
·
Memahami dan
menghayati budaya nasional
KONSEP KURIKULUM
TRANSFORMASI SEKOLAH RENDAH
·
Berteraskan
Falsafah Pendidikan Negara (FPN)
·
Berasaskan Prinsip
KBSR:
-
Pendekatan
bersepadu
-
Perkembangan
individu secara menyeluruh
-
Peluang dan kualiti
pendidikan yang sama untuk semua murid
-
Pendidikan seumur
hidup
BENTUK KURIKULUM
TRANSFORMASI
Komunikasi - Penggabungjalinan kemahiran bahasa secara lisan dan bukan lisan semasa
berinteraksi
Sains & Teknologi
- Penguasaan pengetahuan sains, kemahiran dan sikap saintifik
Penguasaan pengetahuan dan kemahiran matematik
Penguasaan pengetahuan dan kemahiran berasaskan teknologi
Perkembangan Fizikal & Estetika - Perkembangan jasmani dan kesihatan untuk kesejahteraan
diri
Pemupukan daya imaginasi, kreativiti, bakat dan apresiasi
Kerohanian, Sikap & Nilai - Penghayatan amalan agama,
kepercayaan, sikap dan nilai
Kemanusiaan - Penguasaan ilmu dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar
setempat, negara dan global
Penghayatan semangat patriotisme dan perpaduan
Keterampilan Diri
- Pemupukan kepimpinan dan sahsiah
diri melalui aktiviti kurikulum dan
kokurikulum
KEMAHIRAN NILAI
TAMBAH /
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
Kreativiti dan Inovasi
Keusahawanan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
KURIKULUM BERASASKAN STANDARD
Kurikulum Transformasi
Sekolah Rendah digubal berasaskan
standard kandungan dan standard pembelajaran
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut
ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek
pengetahuan, kemahiran dan nilai.
|
Satu penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan
pencapaian yang boleh diukur bagi
setiap standard kandungan.
|
Contoh Standard
Kandungan & Standard Pembelajaran
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Bahasa Malaysia
Mendengar, memahami dan memberi
respon terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul
|
Bahasa Malaysia
Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan
terhadap pelbagai soalan bercapah.
|
Bahasa
Inggeris
Able to
express personal response to literary texts
|
Bahasa
Inggeris
Able to
respond to:
a.
Book covers
b.
Pictures in books
c.
Characters
with guidance
|
Matematik
Menama dan menentukan nilai nombor
|
Matematik
Menamakan nombor hingga 100:
a. Membilang objek dalam kumpulan.
b. Menamakan
nombor bagi kumpulan objek sebagai
mewakili kuantiti.
|
Mengapa Standard?
•
Memastikan
SEMUA murid melepasi standard yang ditetapkan.
•
Penetapan
ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu diukur dengan jelas.
•
Mengenal pasti strategi penambahbaikan (assessment for learning).
•
Mengatasi
masalah murid keciciran dalam pembelajaran.
•
Pelaksanaan pentaksiran berasaskan
sekolah .
Organisasi KSSR Tahap I dan
Peruntukan Masa
BIL
|
MODUL
|
MASA
DALAM SEMINGGU (MINIT)
|
|||||
SK
|
SJKC
|
SJKT
|
|||||
MODUL
TERAS ASAS
|
|||||||
1
|
Bahasa
|
360
|
300
|
300
|
|||
2
|
Bahasa
Inggeris
|
300
|
150
|
150
|
|||
3
|
Bahasa Cina
|
360
|
|||||
Bahasa Tamil
|
360
|
||||||
4
|
Pendidikan
Islam
|
180
|
120
|
120
|
|||
Pendidikan
Moral
|
|||||||
5
|
Pendidikan
Jasmani
|
60
|
60
|
60
|
|||
6
|
Pendidikan
Kesihatan
|
30
|
30
|
30
|
|||
7
|
Matematik
|
180
|
180
|
180
|
|||
MODUL
TERAS TEMA
|
|||||||
8
|
Dunia Seni
Visual
|
60
|
60
|
60
|
|||
Dunia Muzik
|
30
|
30
|
30
|
||||
Dunia Sains
dan Teknologi
|
60
|
60
|
60
|
||||
MODUL
ELEKTIF
|
|||||||
9
|
BCSK/BTSK/B. Arab/B. Iban*
|
90
|
|||||
Perhimpunan
|
30
|
30
|
30
|
||||
Jumlah
|
1380
|
1380
|
1380
|
||||
Bahan Kurikulum
1.
Dokumen
Kurikulum
|
2.
Buku Teks
|
•
Standard Kandungan
•
Standard Pembelajaran
|
•
Berpendekatan Modular
|
Pedagogi
Kemahiran Berfikir
|
Belajar Cara Belajar
|
Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai
|
Pembelajaran Masteri
|
Pembelajaran Akses Kendiri
|
Pembelanjaran Secara Konteksual
|
Pembelajaran Secara Konstruktivisme
|
Pengajaran Berasaskan Masa Depan
|
Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komuinikasi (TMK)
|
Pentaksiran P&P
v Dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan
dan pencapaian murid dalam pembelajaran
v Menggunakan kaedah pentaksiran pelbagai
v Bersifat autentik dan holistik
Kesimpulan
Meningkatkan
kualiti pendidikan rendah agar lebih relevan dengan cabaran masa kini dan abad
ke-21;
Guru memainkan
peranan yang penting bagi mengupayakan P&P yang berkesan; dan
Kejayaan
transformasi kurikulum memerlukan komitmen menyeluruh daripada semua pihak
termasuk penggubal dasar, pengurus kurikulum, ibu bapa serta pihak berkepentingan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan